Mellan rännskit och förstoppning

Åsikt

20140918-231857.jpg

Respekt för jämställdhet mellan kön, mellan ursprung, mellan arbeten, mellan värden i alla olika tillhörigheter! Nästan. Dock inte för lika behandling av människor, oberoende av vilka åsikter man har. Har du fel åsikt behöver du inte behandlas rätt, helt enkelt, för då är ditt värde som fritt tänkande människa inte längre lika högt.

”Alla har rätt till en egen åsikt bara den överrensstämmer med min”

är devisen som klingar från vissa riktningar av landets åsiktsplanterare.

Jag tillhör den stora skaran som anser att demokrati idag är den bästa formen för ett samhälles välgång men jag tror absolut inte på näthat, anarkistiska beteenden och rasistiskt behandlande av oliktänkande utan anser att heder och respekt står högt över slagord och kränkningar, att kärleken når längre än hatet och att den som har två öron och en mun har tänkt igenom sina argument bättre än den som skriker hela tiden. Därmed absolut sagt att sakligt kärleksfullt nedargumenterande av andras argument är att förespråka!
Men det tycks mig som att de som skriker högst om hur andra inte får bete sig beter sig just så. Märklig logik.

Kärlek är inte samma sak som tolerans. Kärlek utrycks i handling – hur ska någon annan annars uppfatta den? Kärleken styrs inte av egoism. Kärleken bryter ner egoism.

Jag är ingen politiker – tack och lov tänker många! Så även jag! – men jag har rätt att tänka själv och att inte tycka precis som du.
Vem av oss är inte påverkad av sitt sammanhang?! Vem av oss bär inte med erfarenheter från vårt förflutna? Är inte tillexempel mansförakt ett resultat av erfarenheter? Eller tron på att skolan ska vara för alla? Alla i vår värld tror inte det…

Om vi alla slutar kasta skit på varandra för att man tycker olika kanske vi skulle se lite klarare i debatten. Därmed inte sagt att man inte får utrycka sin egen åsikt men om den levereras i kärlek, av omsorg och i respekt även för oliktänkande så finns en risk, eller ska vi säga chans (!), att vi faktiskt hör varandra istället för att fokus ligger på att torka bort skit från det som är jag.

Alla har rätt till en egen åsikt även om den inte överrensstämmer med min. Därmed sagt att det helt enkelt finns någonting mellan rännskit och förstoppning!

KOMMENTARER

