Rädda liv

Lady Di

Jag sitter och skriver i min ensamhet och tystnaden har intagit min omgivning. En människa kan rent fysiskt vara ensam men ändå känna en djup gemenskap med andra och hon finner styrka. 

En människa kan också leva mitt ibland många men ändå känna sig så ensam att hon går under.

Man är inte ensam när man valt att vara för sig själv utan den ensamme är någon som önskar ha en relation till andra människor men saknar det.
I olika grad kan vi nog alla relatera till ensamhetskänslor även om de varierar i styrka. Vi verkar vara designade för gemenskap och kan inte ens fortplanta oss utan att vara två och jag skulle nog vilja påstå att riktig ofrivillig ensamhet är en slags tortyr.

I Sverige idag finns det många osynliga människor. De som på olika vis satte sig, placerades eller som bara hamnade, emellan stolarna och vars huvuden är så böjda att vi inte ens ser håret sticka upp bland sitsarna. De finns i alla åldrar och över alla samhällsklasser. Ensamhet håller på att bli, om det nu inte faktiskt är, en folksjukdom. Endel av de drabbade väljer att avsluta sina liv.

Jag tänker såhär: En kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa någon och så länge vi inte drar vårt strå till stacken kan vi inte heller sitta och klaga på att saker i vårt land är dåliga. Som min poliskompis sa: ”Att inte göra något är det absolut värsta i ett samhällsperspektiv.”

Om du har ett mörkt rum och tänder ett, om än så litet, ljus där inne så vinner ljuset över mörkret. Om du har ett rum fullt av ljus och försöker föra in ett litet mörker där så vinner ljuset ändå. Kanske man behöver tänka på det ibland så att man vågar ta kontakt med någon som inte har det så lätt eller som är väldigt ensam. Att helt enkelt vara ett ljus.

Gemenskap räddar liv! Våga bjud på den.

Image-1-2

KOMMENTARER

