Det är min rätt att visa hänsyn

Åsikt

I vårt land idag är det väldigt i ropet att hävda sin rätt. Vi lär våra barn tidigt hur man ifrågasätter och att ”ingen ska få sätta sig på mig”. Det är viktigt att  kunna för att ta sig fram här i livet.

Jag håller med om att det naturligtvis är en väldigt viktigt sak att tillgå i särskilda situationer, för ingen ska trampa på en eller behandla en illa och ibland är det svårt att avgöra när de situationerna, då rätten ska hävdas, är.
Intressant är dock att när ”min rätt” lärs ut mer frekvent än ”hänsyn emot andra” så kommer man tillslut i ett bakvatten. Man kan jag ju inte längre kräva sin rätt. För då har alla andra orsak att strunta i den; av skälet ”sin egen rätt”.

Om däremot ”visad hänsyn” lärs ut och oftare tillämpas än ”min rätt” kommer vi inte lika ofta behöva kräva vår rätt, utan av just hänsynen till varandra ges utrymme både för mig och andra.

Jag tror det är en viktig kunskap för våra små och oss själva, det också, minsann!
KOMMENTARER

