Skeppsdagbok

Loggboken

3/10

Det är afton första hela dagen ombord. Elida gungar från sida till sida i de ganska stora atlantvågorna och bredvid min koj hänger gitarren och slår emot väggen lite då och då. Det låter som en mystisk ”nu-är-det-spännande-trumma” från någon rulle med typ King Kong eller Indiana Jones eller nått.
Det knakar här och där och längs skrovet, som också är mitt skott i kojen (min vägg i sängen på vanlig svenska), glider vattnet förbi och skapar ett skönt skvalpande ljud. Just nu har Husbandet spanat in det svenska skolfartyget Gunilla som seglar framför oss och det har blivit ett delmål av dagens seglats att ta sig förbi dem. Helt prestigelöst…

Jag och pojkarna acklimatiserar oss snabbt märker jag. Elida är vårt andra hem (under fem år vårt enda) och även om man först är lite ovan vid sjön och rörelsen så sitter det i. De små slipper alltid sjösjuka och jag vet vilka zoner som är de sjösjukevänliga som bör undvikas första dygnet. Efter 24 timmar brukar dessa zoner ha eliminerats till noll. Det är skönt!

Jag har Hundvakten – det betyder att man är med i det vaktlag som styr mellan 12-4. Då styr man både båten och styr och ställer i byssan mellan de timmarna på dagen såväl som natten. Däremellan har man en frivakt på åtta timmar och en då man sover sina åtta. Enligt mig är den vakten helt ok så länge man ser till att sova någon timma innan man går på, på natten också.

Resans första dopp är redan taget och det är så varmt att jag kör T-shirt på nattvakten! Såhär långt väldigt ok med andra ord!

Over and out!

4/10

Idag har tankarna fladdrat lite över vårdbidragets varande hemma i Sverige och över varför myggorna i Portugal verka tycka det är smaskigt att bita fem gånger per mygga på samma person.
Myggbett – det får mig att tänka på den absolut roligaste raggningsrepliken jag har fått! Jag stod i en kö och skulle betala i en restaurang. Själv var jag alldeles slut efter en hel dags arbete. Tofsen var på sned, jeansshorts på och ihop med det en Elida-Hood. Runt om var det baluns och folk var så pimpade så. Bäst som jag står där i kön och kliar på ett myggbett kommer ragget:
– Vad gör du?
– Kliar på ett myggbett…
– Om jag var en mygga hade jag jag bitit dig jag också…!

Erkänn! Inte alla som varit med om den!

Solen har lyst idag också och Elida har gått i full fart med endast Genuan som drivmedel. Badkläderna har varit på och eftermiddagen avslutades med ett dopp innan vi satte punkt på denna etapp med ett att ankra utanför Portimão – En fantastisk stad med klippor och stränder som får en att vilja åka tillbaka på semester någon gång.
Efter badet halkade Karin i lejdaren (trappan) och detta resulterade i stora smärtor i foten och då de bara ökat med tiden så bestämde vi oss för att åka till sjukhuset och kolla upp saken. Som tur var sa de att inget var brutet eller ens någon spricka.
Nu när det är dags att kojsa är det alldeles tyst på båten. Havet är alldeles still, Elida är alldeles still och jag ligger alldeles still.

God natt!

5/10

Idag har vi haft go fart ner igenom. Beräknar nå Gibraltar imorgon och har vi tur stannar vi där och njuter lite. Brukar lägga oss i en spansk hamn som ligger alldeles bredvid gränsen in till Gibraltar och så kan man välja om man vill vara i Spanien eller England, eller kanske ta lite av båda om man så önskar.
På eftermiddagen kom några delfiner och simmade på kapp med oss. Husbandet ropade att han såg dem men bara jag och en till sprang och tittade på dem. De andra fortsatte lugnt med det de höll på med. Det vittnar om att man ser delfiner en hel del när man seglar på det viset som vi gör nu.
Mitt på dagen har vi den dagliga samlingen då alla träffas uppe på däck och vi har en liten andakt tillsammans. Så även idag. Då pratades det om riktig frihet och det var en fin känsla när man var ute på det enormt fria havet. Denna stund på dagen får man också en uppdatering om vad som väntas hända i seglingen framöver eller om något särskilt ska hända. Det är mysigt för man får träffa alla då. Man går ju om varandra en del på dagar och nätter annars.

Det är nästan fullmåne ikväll. Någon dag till och den blir som en natt sol. Men fast att den inte är riktigt full lyser den upp rejält och bildar en vacker mångata i det mörka havet. Runt omkring den är det stjärnor och jag tror sällan jag skådar natten så vacker som dessa seglingsnätter med ljumna vindar. Det är en riktigt härlig känsla när båten liksom flyger fram av endast vindarnas krafter och förutom vågskvalp hör man lite av vinden men inga motorer eller andra störande ljud. Det blir magiskt.
Fast när VHF:en sätter igång kommer man tillbaka till verkligheten igen. Igår var det någon där ute på havet som spelade discomusik i den. Inte tillåtet men ändock ganska roligt. Riktigt överraskande i alla fall!

Nu ska här sovas en timma innan mina fyra nattimmar drar igång. Men det ser ut att bli en riktigt härlig natt ju så jag ser fram emot det!

Tjao

6/10

Väcktes av en av alla trehundramiljoner flugor som är i området. Gick upp och käkade köttgryta med potatis till frukost. Det blir så när man har vakten 12-4. Då går man upp till lunch som då blir en maffig frukost…
Sedan styrde vi in i ett soligt Gibraltar och lade till. Gick ett varv på stans gator, tog den obligatoriska smoothien och har nu funnit ett litet hak med internet. Alla är nöjda och glada och imon far vi vidare mot Estepona typ. Får se vart det ser trevligt ut. Dit tar det cirkus sex timmar eller nått. Lagom.

Vi hörs!

IMG_4888.JPG

IMG_4887.JPG

IMG_4884.JPG

IMG_4885.JPG

IMG_4890-0.JPG

IMG_4889.JPG

IMG_4886.JPG

IMG_4891.JPG

KOMMENTARER

