Tankar kring genus

Åsikt

Jag funderar över genusperspektivet. Läste här och tankarna började snurra…

Finns det inte en risk att folk med en bra självbild hamnar i en livskris om vi försöker hävda att man inte är den man är? Att allt som denne älskar, har gåvor (förutsättningar att prestera) i, det som denne tänker och tycker och som ger en stimuli endast kommer utifrån andras påtryckningar. Att man helt enkelt inte är man eller kvinna utan bara har det könet.

Är alla heterosexuella egentligen inte heterosexuella? För om enda skillnaden mellan man och kvinna är hur man formas av sina föräldrar och samhället så borde väl även detta formas av andra…
Vilken tur för fortplantningen att några av oss formades åt det hållet då.

Om vi endast låter våra barn leka med leksaker i ”neutrala” färger för att de inte ska påverkas, kommer dessa färger då vara neutrala efter ett tag?

Om man måste dölja sitt barns kön från födsel fram till vuxen ålder så att hen i lugn och ro kan formas till den det är – kommer inte detta skapa en slags osäkerhet i denna människa? Det går ju på ett sätt rakt emot tanken med att låta var människa formas till sig själv. Moment 22.

Jag har uppfattat det som att denna syn finns starkt inom feministernas led (ursäkta om jag har fel). Kan man vara feminist och ha synen att man och kvinna är exakt lika? Alltså vara för helt könsneutrala roller. Menar man i så fall alltså att det bara är de som råkade ha utbuktande bröst som hamnat i de förtrycktas led? Det har inte med någonting annat att göra? Jag tänkte mig att feminism står för att även kvinnor kan… Att även ”kvinnliga” drag och tankemönster är viktiga på arbetsmarknaden och i ledande funktioner.

Nä. Men jag tillhör nog de som blivit uppfostrad i fel tankemönster enligt delar av genusventenskapseliten. Stackars mina små! Jag tror nämligen på djupt manligt och djupt kvinnligt men inser att många saker är socialt betingat. Men nog finns det skillnader.

KOMMENTARER

