Olydig mamma – nr 2

Åsikt

Menar ungdomsförbundet till makthavarna i Sverige på fullaste allvar att det är dumt och dåligt för barn att vara hemma med mamma eller pappa längre än tre år?

Läste på en annan blogg om en mamma som skickat ett ”upprört men sakligt” brev till SSU om deras förslag angående obligatorisk förskola.
I svaret från, Elisabeth Lindberg, som kom tillbaka till mamman stod det bland annat:

”Ursäkta om det låter hårt, men dina barn har ju trots allt inte fått välja om de ska vara hemma med dig eller inte”

Och jag som glömde fråga mina barn det när de fyllde tre!!!
Dessutom glömde jag också fråga hur de egentligen ville att vi skulle lägga upp vårt liv framöver. Om vi kanske skulle satsa på att bo särbo, om de var trötta på att åka Toyota, om de tyckte att vi inte längre skulle bo i Sverige, om de egentligen ville ha en annan mormor och morfar, ja kanske rent av en annan mamma och pappa eller om de var hundra procent nöjda med alla val jag och maken gjort.

Så urbota dumt svarat. Jag kanske borde sagt till Zemias redan på Östra sjukhuset att: ”Lilla namnlösa underbara pojk! Nu undrar jag om du vill välja att följa med mig och pappa hem till oss eller om det finns något annat trevligt ställe med fina utbildade pedagoger som du hellre hänger hos?”

Jag är inte emot förskolan! Låt den finnas och vara så bra den bara kan för de familjer som väljer den vägen men låt föräldrar vara föräldrar vilken väg de än önskar välja angående detta.

Ett ”jämlikt” samhälle nås inte genom att alla barn trycks in i förskola. Så får man enligt mig i så fall ett likformat samhälle.

Då blir det ju i längden inte längre en demokrati. Om alla ska tvingas att tycka lika från barnsben, menar jag. Då kan man ju makthavarna bara bestämma vad som lärs ut på förskolan och så blir alla sossar tillsist…

Ett Relaterat inlägg av mig: Olydig mamma här

En reaktion på ”Olydig mamma – nr 2

KOMMENTARER

