Öppet brev till Svea

Lady Di

18/10 2014 Cartagena (Spanien)

Kära Svea!

Sänder några rader av tankar då jag befinner mig långt bort ifrån dig men du är alldeles nära mitt hjärta. Har en tid märkt hur du reagerar och agerar och det gör mig ont då jag märker hur du skjuter bort människor och får dem att känna sig mindre värda.

Tolka mig inte fel nu – jag vet att du är väldigt öppen mot människor med bakgrund av annan kultur och land. Dessa vet jag att du absolut aktar högt och gärna har med att göra.

Men det jag undrar lite över är de som har ideér om att till exempel införa en lag om samvetsfrihet, eller de som tycker sista abortveckan ligger alldeles för långt in i graviditeten, de som vill vara hemma med sina barn längre än vad föräldrapenningen räcker, de som vill fira skolavslutning i kyrkan, de som kanske inte tycker att genustankarna med ”hen” och absolut könsneutralitet är att föredra, de som fortfarande tycker att kärnfamiljen är en av hörnstenarna i samhället. Jag tänker på dem som faktiskt funderar på om väldigt öppna gränser är den bästa lösningen, de som fortsätter att hävda att Gud finns, de som anser att sex är överexploaterat och har fått fel fokus och jag tänker på de som funderar på hur man hanterar tiggar-frågan annorlunda än att bara ge en slant i muggen då och då.
Jag får uppfattningen av dig att du anser att människor med dessa idéer inte längre är önskvärda. När de försöker uttrycka sina tankar kommer det snabbt verbala käftsmällar och hånande. Du snackar om att deras uttalanden är kränkande hit och dit. Åsiktskorridoren har blivit så smal att man knappt vågar mötas där för alla med annorlunda tankar pressas hårdhänt ut.

Men har du tänkt på att de som kommer från andra länder och kulturer faktiskt ofta tänker annorlunda än dig, Svea. I flera av dessa frågor till och med.
Hur ska du hantera det framöver? Ska inte de få säga sitt heller? Ska du smälla till även dem så hårt att de håller tyst?

Jag förstår faktiskt inte hur du kan driva fram så hårt om mångfald när man inte får lov att tycka olika. Det ger ju absolut noll möjlighet till mångfald.
Har du blivit så tolerant att du blir intolerant?

Svea! Mitt förslag till dig är att återigen börja lyssna på oliktänkande. Inte avbryta, smutskasta, förlöjliga eller agera som att du är för en åsiktsdiktatur. Som man lärde sig på barnsben – man måste inte alltid tycka samma utan man kan vara vänner ändå…. Låter banalt att behöva säga det till någon i din ålder men så kommer många fler att trivas tillsammans i ditt sällskap och mångfalden som du så ofta talar om kommer i sanning att visa sin vackra färgskala. Kanske vi kan lära av varandra?

Jag tror det är där det ligger – inte i öppenheten att visa tv-program, skriva artiklar och kolumner utan minsta tecken på heder eller moral, inte i att genom mobben forcera fram och mangla allt i sin väg, inte i att sluta prata med någon bara för att vinna egna röster och inte genom att tro och agera som att man själv är den ende med hela sanningen. Inte genom att hata. För kanske kärleken fortfarande når längst och förvandlar mildast även i detta århundrade?
Att säga att ”alla har rätt till en egen åsikt bara den överrensstämmer med min” är inte att ge människor valmöjligheter, även om det först låter så i formuleringen. Vi har alla fått två öron och en mun och att lyssna dubbelt så mycket som man pratar har genom alla tider burit långt. En ny tidsålder betyder inte att alla andra tillvägagångssätt av våra förfäder är att kassera.

Kanske du inte menar att sprida detta klimat omkring dig? Som jag känner dig tror jag inte att det egentligen är själva grundidén men allt blir inte alltid som man tänkt sig även om tanken var god. Jag har fått lära mig att sanna vänner säger vad man tänker till den det gäller istället för att snacka skit så jag tänkte att jag provar.

Ja du, kära Svea, Sverige Fosterland, jag hoppas att allt i övrigt är bra med dig och att du kan ta dessa tankar från en som älskar dig högt och som längtar till när vi ses i december! Jag önskar dig ju bara det bästa!

Kramar Diana

KOMMENTARER

