Upp till kamp medborgare

Åsikt

Det var en lärare till mig som hävdade att ingenting någon gör görs utan att det finns en egoistisk tanke bakom. Vi elever försökte ge exempel på saker människor gjorde för andras skull men hela tiden svarade han att i alla de fall någon hjälper till, skänker eller offrar sig känns det alltid bra för en själv och att det därför finns en egen vinning. När vi kom på att säga ”att dö i någon annans ställe” sa han bara att de exemplen är mycket få och att de säkert kände någon slags tillfredsställelse innan de dog.

Jag minns hur tyngd jag var efter den lektionen.
Det betyder ju att ingen godhet är idel godhet i så fall. Det betyder att alla inlägg på Facebook eller de tidningskolumner där människor numera skriver och berättar om vad de gjort för andras skull enkom är för att få bekräftelse och för att känna sig goda för en stund – inte för att de faktiskt bryr sig. Det betyder att vi alla bara lever och agerar för vår egen skull. Alla.

Det tror jag inte på!

Däremot tror jag fler av oss skulle må bra av att tänka på andra före oss själva många fler gånger än vi gör även om det kostar på!

Om man nu mår bra av att göra väl – ligger känslan av, eller kanske handlingen av kärlek eller egoism väldigt nära varandra då? Precis som min lärare sa…

Jag tänker att nog verkar det uppenbarligen som att vi alla är behäftade med egoismens styrande uppenbarelse men att frågan kanske är hur vi hanterar den. Men jag tänker också att skillnaden är att egoism kan bara riktas och skjutas åt ett håll – på en själv. Det går inte att vända mynningen där man avfyrar åt annat håll.
Kärleken däremot, den skjuter åt två håll – dit den riktas och tillbaka på den som ”sköt”.

Jag tror att man kan göra kärlekshandlingar av ren vilja och av direkt kärlek. Skillnaden mellan de båda är att i det ena fallet bestämmer man sig, på grund av kärlek, för att göra gott, i det andra går det av bara farten.

Fast är egoismen fel? Är det fel att satsa på sig själv istället för andra?
Ser man på Sveriges klimat angående den frågan, idag, verkar det inte alls vara något fel. Man ska promota sig själv i alla lägen, vara på topp på jobbet, på topp som förälder, man ska ha ett exemplariskt CV och man ska redovisa sina skills på sociala nätverk. Selfies högt och lågt. Därtill ska man också kunna visa upp ett hem som är inrett så att det speglar en själv. Sätter man på tv:n finner man snart program som ”Big Brother” och ”Paradise Hotel” med flera, som alla går ut på att genom att använda sin list, sin charm, förtal av andra och förförelse för att nå sina mål. De som deltar är helt styrda av egoismen att vilja vinna och verka bättre än andra. På så sätt föder vi in ideal i våra unga, och oss själva också för den delen, om att man ska satsa på sig själv helt enkelt. Det talas om pengar, pengar och pengar så att man kan ha välfärd och köpa allt det man själv vill ha! Det till och med skrivs i tidningar om hur man kan ha den bästa otrohetsaffären för att få kickar och uppleva nya saker i livet. Folk springer fram till olycksplatser för att fånga ”läsarbilder” och göra sig en hacka istället för att hjälpa de nödställda. Lägger man ihop det här så verkar egoismen ha tagit en stor och självklar plats i vårt samhälle. ”Känns det bra för dig så…!”. Så vadå? Kvittar det hur det drabbar andra?

Nog gäller det kanske att analysera sig själv lite granna emellanåt. Vad är det egentligen som styr mina val och handlingar och vad vill jag ska vara det som styr?

I min värld är egoismens ansikte fult. Tyvärr visar jag upp det alldeles för många gånger själv! Men jag tror faktiskt att man kan ta upp kampen mot den. Jag tror att världen blir bättre om vi kämpar tillsammans och jag tror att vapnet är kärleken. Egoism gör att man blir ensam. Människan är inte gjord för att vara ensam.

Ja, jag anser helt enkelt att min lärare hade fel! Jag tror att det finns människor som gör val utan egoismens styrning. Saken är bara den att kärleken helt enkelt skjuter åt två håll. Det är därför det känns bra!

KOMMENTARER

