Dildos på badrumsskåp

Åsikt

Jennifer Wegerup! Blev hänvisad till din text i Aftonbladet och återigen väcks irritationen över Sveriges naiva hållning till liv inom mig.

Du får gärna ha tio dildos på ditt badrumsskåp för mig. Du får ha sex med de du önskar, så många du vill och du får gärna önska och driva på att forskningen inom kvinnors sexualitet går framåt.
Det kvittar nog ändå vad någon annan skulle tycka om saken, anar jag. Och vem är jag att lägga band på någon annan? Vem är jag att säga till att något skulle vara fel inom detta område i vårt land idag? ”Ju mer desto bättre” är ju den enda slogan som når igenom nuförtiden.

Jag tycker också det är bra att det forskas inom kvinnors sexualitet.

Men att inleda din text med ”IS” och att sedan avsluta den med ett uttalande som ”Vem vill ha en massa oskulder i himlen?! Det är ju det sämsta sex du kan ha. Varenda vettig karl vill erfarna, villiga, lyckliga kvinnor” känns, för mig, makabert. De lätta poängen haglar in, ungefär som när en duktig målvakt gör en TV räddning – Det säger man när det egentligen är en riktigt enkel räddning men målvakten gör en så snygg uppvisning i ingripandet att det ser supersvårt ut.
Jag kan också komma på att skriva en vulgär rubrik. Eller en som den jag använde idag som fick folk att läsa denna text. Det är lätt. Jag kan också kasta mina ord mellan IS och dildos. Se, det är lätt.

Det som är svårt det är när man ska försvara denna fantastiskt fria sexanda som råder bland endel vuxna idag inför unga tonåringar som på grund av just ”friheten” blivit djupt kränkta eller sett sin mamma och pappas relation gå i stöpet. Kanske flera gånger till och med. Genom mitt jobb med ungdomar får jag sitta i sådana samtal. Och det är flera med mig som möter på djupet i våra unga. Djupet där det ”lätta” faktiskt inte alltid är så lätt.

Sex i all ära! Det är något människan både njuter av och fortplantar sig genom. Jag är ingen motståndare till saken i sig. Det jag motsätter mig är när vi som ska vara vuxna inte är mogna nog att ta ansvar. När vi vägrar se vilka konsekvenser våra proklamationer får. När vi inte förstår att det finns ett sammanhang mellan vår fria syn på sex och det faktum att just denna industri är en av de tre största ekonomierna i världen idag. När vi inte inser att våra barn också läser vad som skrivs i Aftonbladet, på nätet och sänds på tv. När vi inte accepterar att våra handlanden får konsekvenser även i de ungas liv. När vi inte fattar att sex på fel sätt sårar och skadar.

Jo men visst! Våldtäkter är vi nog fortfarande rörande överens om att de skadar. Att det är sex på fel sätt.
Men jag vågar påstå att när porren fängslar en förälders liv och tanke så skadar den fler än en. Den skadar även när den intar en fjortonårings liv. När en människa drivs av lustar till otrohetens rum blir minst en sårad. När krav och förväntningar (av ett samhälle som inte längre ser något vackert i oskuld) driver en människa till att göra något den egentligen inte är redo för, blir minst en sårad. När det oönskat blev till ett liv inne i magen blir det inte enkelt för någon. När ”leken” rör sig farligt nära gråzonerna har många blivit offer för sexualitetens baksida. För det är faktiskt så att sex kan få människor att må ruskigt dåligt.
Men om jag inte har rätten att tillrättavisa dig och dina åsikter har i så fall inte heller du rätten att tillrättavisa oss andra. Och det är kanske därför detta är ett område där endel inte väljer att skrika ut hur alla andra ska tänka…

Tänk gärna en sekund på det när du skriver hur glad du är över dildos på vännens badrumsskåp.
Och tänk gärna på att ute i vår värld idag finns kvinnor och män som inte över huvud taget kan ägna sig åt sex för att IS tänker förinta dem om de får tag på dem och att de, strax innan de dör, kan våldtas. Antagligen för att gränsen mellan fin sex och smutsig sex är total. Det skapar enorma känslor och upplevelser i oss, på båda sidor.

Vilken sida man hamnar på är dock inte alltid lika självklar även om vissa vill få det att låta så.

Tack.

KOMMENTARER

