Släpp det

Lady Di

Jag, Zemias och Lewi traskar en liten promenad. Zemias småretas genom att tävla med Lewi och han börjar bli sur.

– Låtsas som att du inte märker något! Säger jag till Lewi.
– Är det ni vuxna gör? Frågar han snabbt men ärligt.

Intressant tanke faktiskt för det är nog många som låtsas som att de inget märker fram tills dess de exploderar. Så blir även små saker stora.

Undrar egentligen om det är så smart att proklamera ”sköt dig själv och skit i andra” överallt och hela tiden…? Eller att lära de små att låtsas som att de inget märker. Kanske är bättre att säga ”släpp det” så att de verkligen låter det ”gå” istället för att samla på hög. De blir ju liksom vuxna tids nog och då blir frågan ”är det så vi vuxna gör”.

Men jag tror ju att det bästa är att prata om saken såklart. De allra flesta klarar ett sådant samtal om man är välmenande och ärlig. Skapar ju till och med starkare vänskap än explosioner gör i regel.

Men i detta fallet blev det inget samtal. Lewi släppte frågan till mig obesvarad och efter en liten stund lekte de att de var karaktärer från filmen ”Bilar” och hade hur kul som helst. Själv funderade jag vidare på hans fråga längs promenaden.

IMG_5237.JPG

KOMMENTARER

