Fria Sverige har inte plats för samvetets frihet

Åsikt

Idag ger jag mig in i en debatt som får många att reagera och det starkt. Därför vill jag direkt säga att jag respekterar att andra har andra åsikter och att man får tänka olika! Vilket i sig kanske också är en av orsakerna till varför jag har den åsikt jag har i frågan. Jag tycker dessutom att det är viktigt att man lyssnar till varandra och försöker förstå argument om man vill uttrycka sig i debatten så det är jag beredd till om man anser mig vara helt ute och cykla.

Ämnet är samvetsfrihet.

Jag har förstått att många motståndare till en lag om samvetsfrihet använder sig av liknande argument så som ”Svensk sjukvård har länge präglats av ambitionen om att vården ska utgå från patientens behov och önskemål” som tillexempel Alice Teodorescu gör i sin Krönika ”Att vara barnmorska är ingen mänsklig rättighet”.

Först skulle jag vilja möta just den nyss citerade meningen med ett beaktande om att sjukvården även får in patienter som försökt begå självmord men misslyckats. Här blir tydligt att det även finns speciella situationer då sjukvårdare inte lyssnar till patientens önskemål. Detta tycker vi då är rätt gjort av personalen eftersom vi värnar om livet och hoppas på att patienten kan få ny livslust. Inget märkligt alls.
Det finns människor i Sverige idag som anser att just det livet blir till vid befruktningsögonblicket och som menar att bra mycket tidigare än vecka 18 är det ett levande barn inne i mammans mage. Endel anser så hela sitt liv, vissa kommer av olika anledningar på det mitt i livet. Endel vet inte hur de tänker i frågan och endel tycker det är ett foster fram till och med vecka 18, eller lite senare till och med. Det man kan konstatera är alltså att det är en delad fråga. En svår och delad fråga utöver världen.

Jag tror inte att de människor som vill införa en samvetsfrihetslag är för att den ska kunna användas av en läkare som tillhör Jehovas vittnen som med hänvisning till sin religion, ska kunna neka patienten blodtransfusion, som Alice Teodorescu frågar i sin text. Jag tror inte heller deras önskan är att neka kvinnor sin rätt till sin egen kropp. Jag tror att de vill ha den just av anledningen att de anser det vara en bebis inne i magen och att de sätter den lilla människans liv så högt att de har svårt att ta dennes liv. De vill ge barnet rätt till liv trots att de vill ge kvinnan rätt till sin kropp men liv går först. Deras drift till att vara barnmorska är att de egentligen vill se barnen födas.
Rädda liv och hjälp sjuka – det är sjukvårdens uppgift. Nu finns det en lag på rätt till abort och den gäller ju även om ett antal barnmorskor inte vill utföra handlingen för att endel av dem anser att abort går rakt emot den andra än större uppgiften för en barnmorska – den att följa graviditeter för att tillsist förlösa barn. Det skiljer i vissa fall bara 18 veckor på uppgiften. Ibland 1 då särskilda fall tillåter abort till vecka 22 och man vet att man klarat för tidigt födda barn i vecka 23. Kollegan på någon avdelning längre bort kämpar för för tidigt födda bebisars liv samtidigt som en graviditet avslutas i ett annat rum.

Att som Teodorescu gör, dra in argument som ”ska lärare som inte tror på evolutionsteorin ges rätt att avstå från att undervisa om den trots att den ingår i läroplanen” I debatten, blir enligt mig ganska makabert då man lämnat frågan om vård och om behandlande av liv. Det är nog ingen som vill införa samvetsfrihet som tycker att den ska kunna användas fritt och hejvilt i alla sammanhang utan de talar om en sådan som redan finns (och fungerar bra) i Norge och de flesta andra länder i Europa.

Jag tycker absolut att denna lag ska införas. Jag anser att den ger möjlighet för människor som arbetar inom sjukvård att bejaka sitt samvete och följa det även om det i framtiden skulle komma andra lagar som uppmanar till vård som i slutändan blir att döda. Ta tillexempel aktiv dödshjälp. Om det skulle införas i vårt land, ska vi i Sverige bara ha läkare som är för aktiv dödshjälp då? Ska alla andra tvingas sluta i så fall?

De barnmorskor som kommer åberopa lagen, om den finns, anser det vara att döda ett barn. Är det så ruttet? Kvinnan som vill utföra aborten behöver inte få veta att barnmorskan hon först hade, är av den åsikten, hon kanske är hemma med sjukt barn eller har semester. Sånt händer också.

Skulle det bli så många barnmorskor som inte utför aborter att kvinnor inte längre kan få den vården kan man antingen tänka att alla i ”ja till livet” blivit barnmorskor eller så kan man fundera över om det kanske är ett liv tidigare än vecka 18 trots allt. Det är ju egentligen inte så märkligt om de som arbetar inom yrket är de som får betänkligheter. Det är ju de som förlöser nybakade små, följer graviditeter, lyssnar till hjärtljud och ibland gör så att dessa hjärtan slutar slå. Inte konstigt alls att de funderar.

Men jag tror inte det blir ett problem! Jag tror att det är ett sätt att låta mänskligheten hålla livet heligt och högt. I andra länder nära oss är abortveckan 12. Det är sex veckors skillnad. Är de människorna i de länderna helt dumma i huvudet då? Är det bara vi i lilla Sverige som sitter inne på sanningen? De med rätt åsikt det vill säga… De med betänkligheter räknas såklart inte in… För sånt har vi inte plats för!

Men jag bor i Sverige och jag tycker det är svåra frågor. Jag vill egentligen inte inskränka på kvinnors rätt till sina kroppar men jag vill värna om de oföddas rätt till liv. Jag tror inte på fri abort till vecka 40, liksom många andra inte heller gör, och jag kanske har svårare än du att säga att vecka 18 är den magiska veckan, vilket gör att jag förstår att vissa vill ha en samvetsfrihetslag för att de vill vara just barnmorskor och välkomna nya bebisar till världen.
Är jag en människa som kränker andra för det eller finns det plats för olika åsikter i vårt avlånga land?
Jag tycker inte att vårdpersonalens etiska kompass ska lämnas utanför arbetsplatsens dörrar! Jag anser helt enkelt att det måste finns plats för människors moraliska och etiska kompass inom såväl vården som inom samtalsklimatet i den svenska åsiktskorridoren utan att man för den delen målas ut som en stenåldersfigur som vill vara en bugg i det fantastiskt fria Sverige. Sverige, som trots värnandet om friheten att fatta sina egna beslut inte har plats för samvetets frihet.

En läsvärd debattartikel i ämnet finner du här!

KOMMENTARER

