ISRAEL

Lady Di

Det som slår mig när jag möter människor på spårvagnen, i affärer, på vandrarhemmen och i restaurangerna är att judar är väldigt hjälpsamma, enormt trevliga och verkar vara ett folk fyllda av glädje.
Jag måste erkänna att den uppfattning jag haft om landet sedan innan bygger på rapporteringar om krig, nyhetsinslag på tv och endel bibelfilmer som jag sett. I mina ögon var detta ett brunt sönderbombat sandland där alla går runt i klänningar.
Det var fel.
Och någonstans kanske jag visste det men ändå blir man förvånad.
Visst finns det öken och visst finns det mycket bruna färger men det finns även massa grönska. Klädseln är väldigt lik vår på många sätt. Ganska många har helt vanliga kläder plus kippa men det finns också ortodoxa judar som har höga hattar, tinningskorkskruvar, svarta rockar och svarta byxor. Ser ut att vara precis lagom varmt när sommaren kommer… Inte.

Det enda jag som vanlig turist märker av att det är ett land nära krigets allvar är att det är ett högt säkerhetstänk och att det finns fler människor med vapen än på Sveriges eller Spaniens gator. Passerar man mellan arabiska och judiska kvarter får man gå igenom säkerhetskontroller men de är väldigt vänliga så det är faktiskt roligt. En anledning att prata med de inhemska. Annars har jag ännu inte märkt av att det är oroligt.
Vårt resesällskap var dock ute i Jerusalem när det plötsligt small till högt och folk reagerade instinktivt med att lokalisera samtidigt som de skyggade undan väldigt. Poliser kom och kollade läget och så insåg de att det var ett barnvagnsdäck som smällt. Där fick man kanske skåda lite av vad som försiggår för min vän sa att den reaktionen hade inte varit likadan bland folk i Sverige.

Gamla stan i Jerusalem erbjuder de trånga stengränderna med små affärer överbelamrade med massa vackra exotiska saker som man kan tänkas behöva och som man har svårt att tänka att någon någonsin skulle behöva men direkt utanför murarna hittar man vanliga affärer och rusningstrafik.
Det finns som jag nyss skrev, en gräns mellan de judiska kvarteren och de arabiska och båda har sin charm. De ligger vägg i vägg men ändå är det som att man är i olika länder. De arabiska kvarteren är väldigt mycket mer tumult i, bilar kör hur som helst och folk far mellan bilarna fram och tillbaka och det gäller att se sig för när man är vid vägarna. Det finns dragvagnar lastade med bröd med en speciell krydda till i varje hörn och det vimlar av människor och saker överallt. De judiska kvarteren är mer organiserade och det känns mer likt hemma även om det ändå skiljer sig mycket.

Det är väldigt vackert här. Längst ner i söder ligger Eilat och denna lilla stad ligger precis vid Rödahavet och erbjuder den bästa av världar vad det gäller sol, bad och snorkling. Det kryllar av fiskar i alla världens färger. Det är så roligt att ha en snorkel och cyklop och ligga i det varma vattnet samtidigt som man spanar in hela spektrat av fisksorter vid de olika reven man kan finna här.
Maten har jag inte provat så mycket olika. Vi har liksom snöat in på falafel och shwarma och det är så gott att man nog aldrig tröttnar. De tillbehör man har av pickles, olika sallader, kål, andra grönsaker och olika såser lyfter dessa rätter till skyarna.

Vi har hunnit ta ett dopp i Dödahavet och huden blev len som när man var baby och tog man en droppe på tungan var det saltare än något jag någonsin smakat. Du vet säkert redan detta men det är sjukt kul att gå ut i vattnet och sätta sig. För det är det som händer. Man kan till och med flyta på mage.
Vi har varit på gudstjänst i en kyrka som heter Christchurch, vilken är den äldsta protestantiska kyrkan i Mellanöstern och det var en fin gudstjänst med nattvard och sånger som man sjunger över hela världen även i Sverige och på Elida.
Vi har varit vid Västra muren, besökt Trädgårdsgraven och gått i gamla stan. Plus att vi gick på ett maritimt museum med hajar och tusentals firrar.
Jag tror många egentligen skulle uppskatta att komma hit! Och det ger möjlighet att få en liten annan syn på det här landet och dess historia. Man förstår att det inte alltid är riktigt rättvist beskrivet därhemma.

En vecka avverkad och än så länge är jag supernöjd och oerhört tacksam att få vara här! Ser fram emot ännu en!

IMG_6058.JPG

IMG_6060.JPG

IMG_6053.JPG

IMG_6059.JPG

IMG_5906.JPG

IMG_6061.JPG

IMG_6055.JPG

IMG_6054.JPG

IMG_6057.JPG

IMG_5938.JPG

IMG_6056.JPG

En reaktion på ”ISRAEL

KOMMENTARER

