Hej då Israel

Lady Di

Jag blir helt fascinerad av mig själv. Min trettiofyraårochtolvmånadershjärna är galet trög ibland! Sådär pinsamt efter så att jag sitter och skrattar åt mig själv när jag inser det.

Jag vet inte riktigt om planen var att sätta sig i Norwegians tidsmaskin och fördas typ 1000 år tillbaka i tiden den där dagen den 18 november men jag inser såhär i efterhand att min bild av landet Israel varit helt snedvriden.

Jag såg verkligen fram emot att åka hit och mycket av den längtan byggde jag på andras berättelser om sina upplevelser men någonstans har jag gjort detta ställe till en sönderbombad krigszoon där man bor i små hus utan dörrar. Det står stall och härbärgen i alla små byar och har man tur kan man hyra sig en åsna att ta sig fram med.
Ok, jag överdriver något men ändå måste jag säga att detta land är chockerande fantastiskt!

Folket.
De är äkta och genuint hjälpsamma. De ser en, bryr sig om en och engagerar sig i en när man möter dem. Aldrig tidigare har jag varit med om det på det viset som dessa veckor. Bussar har stannat för att visa mig vägen när jag sett vilsen ut, lastbilar har stannat och hjälpt oss byta däck på punkterad bil, människor har översatt hebreiskan på matvaror i affärer, de bär väskor åt en, de kollar upp tidtabeller och köper biljetter. Militärer som civilister alla hälsar de glatt och önskar en trevlig dag. På restauranger passar de upp en ordentligt och bjuder gärna på lite extra hela tiden. De är lätta att prata med och de har tiden och intresset.

Naturen.
Den bjuder på allt! Öken, hav, döda hav, historia, heliga platser, gröna fält, träd, blommor, berg, dalar, sjöar, djur, romerska teatrar, varma källor och massa mer. Det är riktigt roligt att se och uppleva.

Städerna.
De är moderna helt enkelt. Skyskrapor är beblandade med all historia och de heliga platser som detta land bär på. Ytan är inte stor men brädden och utbudet är enormt. Trendiga affärer blandas med basarer och marknader där det faktiskt känns lite som tiden stått stilla. Gågatorna är vackra och rymliga medan gamla stans gränder är trånga och urmysiga.

Kriget.
Det man märker är landets säkerhetstänkande. När vi kom hit var det noggrann koll på flygplatsen och när man åker över gränsen från Västbanken far man också genom riktiga vägspärrar. Men vi har sett turistiga ut så det har bara varit glada hälsningar.
Då och då har vi sett stridsplan fara över landet men det som märks mest är att människor har ett djup i samtalen och att man når dit mycket fortare än hemma i Sverige. De är märkta av kriget och upplevelser och de verkar värdera saker på ett annat sätt än många andra. Det är många samtal som berikat en och som man gått därifrån upplyft av.

Maten.
God. Alltid god helt enkelt. Ja, god!

Jag är en av dem som numera säger att jag älskar Israel. Jag åker gärna tillbaka snart igen!! Jag är så tacksam för detta och känner mig rik för att jag har fått lov att spendera dagar här. Det finns så mycket att uppleva av både andlig och själslig karaktär!

Min hjärna har hackat ifatt nu och senast igår listade jag ut att även Tiberias skulle vara en mindre stad, inte en stenby, innan dess att vi kom fram!

Får du chansen – åk hit! Det är så värt det.
Och imorgon far vi hem till Sverige! Hej då och tack för allt Israel!
Livet är allt bra spännande!! Yeah!

IMG_6417.JPGIMG_6420.JPG

IMG_6418.JPG

IMG_6419.JPG

IMG_6422.JPG

IMG_6423.JPG

IMG_6426.JPG

IMG_6424.JPG

IMG_6427.JPG

IMG_6428.JPG

IMG_6425.JPG

IMG_6429.JPG

IMG_6430.JPG

IMG_6431.JPG

IMG_6434.JPG

IMG_6433.JPG

IMG_6432.JPG

En reaktion på ”Hej då Israel

  1. And now you’re an addict too!
    Told you so. 😉

    Ett lååångt telefonsamtal står på min önskelista i år. Bara så du vet.

    Gilla

KOMMENTARER

