Verklig framgång

Lady Di

Kroppen är lite stel såhär dagen efter. Men det är ok för den är numera lite ovan vid rörelse på det sättet som en handbollsmatch innebär.

Vissa människor påverkar livet även efter det att de lämnat de levande. Så som min vän Karin som mycket tragiskt omkom i en olycka för tre år sedan.
Jag minns hur min bästis sedan 4 månaders ålder ringde mig och berättade. Vår gemensamma barndomsvän hade varit med på den där bussen. Det gick illa. Det var ofattbart.

Mullsjöhålan är inte gigantisk och ville man ha något att göra när man växte upp här deltog man i idrotten. Fotboll och handboll blev mina två sporter som avlöste varandra för vinter respektive sommarsäsong. Vi var en liten stomme som växlade mellan just dessa sporter och självklart blev vi tighta. Vi hörde ihop och vi var sporttjejerna!
En av dessa ‘trogna’ var just Karin. En riktig lagmänniska med humorn alldeles intill hjärtat som var fullt av omsorg av människor.

Vi andra som rörde oss inom idrotten med Karin har nu tre gånger, en gång per år, träffats för att hedra hennes minne genom att som hennes ”gamla” lag spela en handbollsmatch där vi samlar in pengar till en fond som sponsrar unga idrottstjejer. Så senast igår. Det har suttit mycket folk på läktarna och frikostigt har de givit till fonden och glatts åt de avdankade tanterna som lirar på planen. Det är en härlig tillställning för plötsligt får man se kända ansikten från barndomen. Mammor, pappor och syskon som satt i publiken då som har tjugo år extra av livserfarenhet på nacken. De sitter där och hejar på laget igen. Vänner från förr som man inte längre träffar och även endel nya människor som på senare tid tillhört Karins liv.

Det är vackert helt enkelt.

Och ruskigt roligt att få chans att spela igen och framförallt träffa gänget!
Så Karin påverkar mitt liv än idag. Pågrund av att hon valde att vara en kamrat som såg, handlade, delade med sig av sig själv och var något utöver det vanliga så gav hon oss runt omkring sig så mycket så att det genererar ringar på vattnet nu.

Sådan blir man inte bara sådär. Jag tror det ligger medvetna val och självuppoffring framför sådan framgång. För i mina ögon är det det som kallas verklig framgång! Vad är tillexempel pengar värda i det här perspektivet?

Så min lätta träningsvärk dagen till ära minner mig om att försöka vara en riktigt go tjej med fötterna på jorden. En som ärligt bryr sig om andra och som sprider ringar på vattnet även efter mina dagar är slut på jorden. Det är verkligen inte det lättaste alla gånger, men vem har sagt att framgång är enkelt?!

(Bilden är tagen efter första minnesmatchen)

KOMMENTARER

