Nyårsvärk

Credo

Jag är en av alla oss som går och värker på vad man skulle kunna lova sig själv inför det nya året.
I tanken verkar jag tro att löftet skulle förändra direkt. Sådär som att det egentligen var en önskan till en god fe, och att den önskan slår in om jag väljer rätt sak.

Löftet. Det binder mig ju vid vad jag sagt. Det tvingar mig att göra detta någonting ända in i kaklet, som man säger när man inte ska ge upp tidigare än när man sätter handen i kaklet under simtävlingen.

Jag har brutit löften förut. Intentionen var total och superärlig men resultatet blev föga. Det som hände när jag bröt?! Ingenting i det synliga men inombords sattes en liten tagg av misstro till mig själv i hjärtat. Jag misslyckades.

Detta gäller ju inte bara nyårslöften för ska vi vara ärliga springer vi in i alla möjliga situationer med världens bästa ambition. Vi lovar oss själva, vi lovar andra, ibland klarar vi det och ibland inte.

Ett löfte ska hållas. Så tycker jag! För om vi inte kan lite på löften, vad kan vi då lita på?

Det är nog det som värker egentligen, tanken på om man kan lita på mig. Om jag kan lita på mig själv.

Men så minns jag, vi är ju bara människor. Bara människor – dessa fantastiskt skapade varelser på jorden med förmågor likt inga djur på planeten och ibland dem har vi även fått möjligheten att förlåta. Förmågan att kunna ta bort den tagg som det mänskliga misslyckandet kan sätta i våra hjärtan.

Vi kan sträcka oss ut och försöka plocka bort dem vi satt hos andra. Vi kan göra det samma i våra inre och i den mån vi själva inte förmår kan vi också be om hjälp från skaparen. Det är inte alltid enkelt men det går. Förlåtelse kan hela mer och djupare än vad vi förstår. Ja, sånt kan hända ”bara människor”!

Så vad ska jag lova inför det nya året då? Kanske en fysisk prestation, kanske att försöka att att inde döma så hårt när någon misslyckas, kanske att försöka förlåta när det behövs. Kanske alla tre.

Men ett ska jag i alla fall lova! Att tro på löften och att verkligen försöka hålla dem jag ger!
Endast människor och Gud ger löften och det är en av ingredienserna i mänsklighetens varande. Ett samhälle där man inte ger löften med intentionen att hålla dem tror jag har svårt att överleva.

Så jag tycker att nyår är bra och ger utrymme för oss att värka fram våra löften med jämna mellanrum. Vi får lov att ta sats och det ges också möjlighet att börja om…

Gott nytt år på dig och lycka till med ditt eventuella löfte! Jag tror på dig!!

(Bilden: Jag tycker bara om den helt enkelt! Men kanske kan en lyftande fågel få symbolisera hoppet också!)

2 reaktioner på ”Nyårsvärk

  1. Jag tror att det är viktigt att inte lägga för mycket vikt i alla ens löften. Vissa gör inte lika mycket om de blir brutna, och framförallt behöver det inte betyda att du som person inte är bra. En dålig handling gör inte en dålig människa! 🙂 välskrivet inlägg i vilket fall!

    Gilla

    1. Tack!!
      En dålig handling gör verkligen inte en dålig människa. Då hade vi nog alla legat risigt till… Men jag tycjer nog det är bättre att inte ge löften än att bryta de man ger – annars försvinner ju själva innebörden av just löftet… Sedan kan det bli fel ibland men det är en helt annan sak än att inte ha ambitionen från början ☺️

      Gilla

KOMMENTARER

