R.I.P

Lady Di

Man kan lära sig otroligt mycket om livet genom att läsa sig till kunskap. De saker man upplever och möter på blir dock en erfarenhet som bär långt mycket längre än en inläst kunskap.

Han tyckte att min syster var snygg sa han förra året när hon var med mig i Cartagena och Jorge, allmänt kallad ”Cowboy”, kom och hälsade på mig. Han pussade mig på handen ibland när vi möttes och ofta försökte vi föra en liten konversation trots att min spanska är väldigt fattig och att han rabblade fram sina ord i kulsprutefart med en wiskeyröst lik ingen annan jag hört. Han hade dock tid på sig så behövdes det försökte han förklara så att jag förstod något i alla fall.
Jag vet inte riktigt vilken ålder han var i för att livet hade härjat honom så hårt att det var svårt att se. Tänderna var trasiga, håret tovigt, kläderna slitna och riktigt skitiga och så hade han en cowboyhatt, läderjacka och stövlar. Därav namnet Cowboy.
Ibland kom han gåendes med en barnvagn där han hade sin hund ”Rambo” och ibland sprang hunden runt hans fötter. Några gånger var Rambo någon annanstans men då vet jag inte alls vart. Har funderat på det ibland faktiskt.
Jorges hem var en liten infällning i väggen på baksidan av Burgerking. En gammal dörr som inte längre används. Där såg man honom ofta ligga hopkurad på mornarna blad de få saker han ägde och sova ruset av sig.

Då och då har han kommit till kajen för att lyssna på oss när Elida har haft musikturné i hamnen där han ”bor” och ofta har han då röjt runt endel men när sångerna vi sjunger på spanska har spelats har han stått alldeles andäktigt och lyssnat.
Han har mött oss i Cartagena varje år vi varit där, vilka har blivit ett gäng nu.

Jag har ett minne som berör mig ända in i hjärtats heliga när jag tänker på denne man.
Det var så att en dag gav jag honom ett vykort med Elida på och där hade jag skrivit några rader till honom med en avslutning om att vi ber för honom lite då och då. När han fick kortet blev han så glad att han direkt plockade fram ett stort foto föreställandes honom själv ihop med Rambo. Det var tydligen någon som tagit det och gett honom ett par kopior. Ett av dem gav han mig. Han ägde i princip ingenting så jag förstod att detta var en fin gåva från honom.
Jag satte det i plastfickan som vi har i Elidas kök och var gång man tittade på det tänkte man på Jorge. (Det är för övrigt ett sådant som man kan se nere till vänster på det ena fotot nedan.)

Året därpå när jag mötte på honom visade han mig ett smutsigt, vältummat vykort och jag kände igen det direkt. Då bjöd jag honom ombord och när vi kom till byssan fick han se plastfickan där bilden på honom satt. Han stannade upp och tittade på det länge. Sedan började tårarna rinna ner för hans kinder och han kunde inte sluta gråta av glädje och tacksamhet. Sedan började han tacka mig, Gud och ”El Capitan Stefan” om och om igen.

Den erfarenheten är en rivande diamant i mitt hjärta. Jag har genom det förstått hur oändligt mycket något väldigt enkelt kan betyda för någon annan.
Jag har också genom denne man lärt mig att när vi sitter här i vårt land och gnäller över saker som vi tycker vi saknar så är våra världar ofta så små, så små. Jag vet att det finns undantag men generellt är det faktiskt så.

Jag hade kunnat läsa mig till denna kunskap – precis som du kanske gjort nu – men att få vara med om den hoppas och tror jag, har format mig till en person som vågar ge lite mer till lite fler. Ge av det lilla jag har och låta kärlek förvandla det till något stort. Det är ibland det häftigaste man kan få vara med om faktiskt!

Idag har jag nåtts av budet att Cowboy har fått gå vidare till det som väntar efter detta livet.

Jag hoppas innerligt att du fått finna frid min vän! Tack för det du gav mig.

2015/01/img_6948.jpg

2015/01/img_6947.jpg

KOMMENTARER

