Jag räknas nog till en farlig fanatiker

Lady Di

Kanske är det dags att jag erkänner och låter dig veta nu. Jag är tydligen en farlig fanatiker! Jag kan nämligen inte tänka mig att bli barnmorska, för i det fall jag blev det skulle jag tvingas fråga mig själv om jag kan utföra en abort. Jag kan inte landa självklart på ”ja” och då har Mona Sahlin, regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, klargjort att jag är just en ”farlig fanatiker”.

Jag är inte en abortmotståndare, dock anser jag absolut att vi i Sverige borde hålla takt med övriga länder i Europa och ändra till fri abort till vecka 12.
Men ska sanningen fram så tror jag nog att det är ett liv där inne innan dess också och då skulle jag nog alltså personligen inte kunna utföra handlingen ändå. Nu vet jag att jag inte kan det rent praktiskt för att jag inte har utbildningen, men jag tror nog att jag skulle kunna utbilda mig och bli en allmänt duktig barnmorska, faktiskt. Alltså är jag lika hemsk som de som önskar sig en samvetsklausul. Jag önskar det faktiskt åt dem! Just när det gäller frågor om liv och död som dem inom vården tvingas hantera anser jag detta vara viktigt.

Att då bli jämförd med jihadister som aktivt utövar våld, mord och terror känns rent av som ett påhopp faktiskt. För jag tror nämligen väldigt mycket på Gud jag också. En annan Gud. Och det så mycket att jag hoppas att om jag hamnar i händerna på någon i ISIS så önskar jag att jag har modet att dö utan att avsäga mig den tron.
Jag tänker inte söka upp den situationen och jag ber för vårt land att slippa bli drabbad. Men nog är det väl en enorm väsensskillnad på den Gud som menar att man ska vända andra kinden till och den som jihadisterna säger sig följa?!
Jag anar, även om det inte går att bevisa, att jag varit för en samvetsklausul även om jag inte trott på Gud. Det är personen inne i magen som är den springande punkten, om det är ett liv som släcks eller inte. Jag vill inte själv ta den risken och jag förstår de barnmorskor som upplever att de inte kan det.

Mona Sahlin får gärna tala emot samvetsklausul och för abort. Jag ödmjukar mig inför det faktum att hon har ett enormt försprång vad det gäller mycket om hon och jag ska jämföra livserfarenhet, utbildningar, CV, ekonomisk bärighet och mötet med alltifrån celebriteter till den vanlige svensken. Hon har en god förmåga att tala och att uttrycka sina åsikter och på det sättet få människor att lyssna till hennes ord. Ja, jag kanske faktiskt inte har någonting att komma med mot henne.
Ändå vill jag säga att jag tycker det känns väldigt obildat och faktiskt rent ut sagt oförskämt att på ett principiellt liknande sätt jämföra kristna människor med betänklighet inför att utföra en abort med terroristiska jihadister.

Det ena exemplet handlar om brutala hänsynslösa mördare, det andra gäller några som på inget vis vill råka ha avslutat ett människoliv och oavsett om man vill införa en samvetsfrihetslag eller inte, är det nog flera som håller med om att det är en väldigt grov jämförelse av en som är regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism?!

Lite repekt, om jag får be.

Länk till nyheten med Mona Sahlins uttalandei

7 reaktioner på ”Jag räknas nog till en farlig fanatiker

  1. Tack för dina ödmjuka och viktiga reflexioner utifrån Mona Sahlins uttalande. Det är fullständigt obegripligt att någon kan jämställa dem som vill skydda och värna liv med dem som hotar, torterar och avrättar människor i alla åldrar. När man dessutom innehar en post under Justitiedepartementet är det klart anmärkningsvärt, för att inte säga allvarligt.

    Gilla

  2. Du skriver ett öppet brev till Svea, men vilka representerar Svea om inte du som medborgare är en av dom som gör det? Vilka är mobben som forcerar sig fram och manglar allting i sin väg? När du hänvisar till dom som säger att ”alla har rätt till en egen åsikt bara den överrensstämmer med min” vilka hänvisar du till då?

    DU gjorde en liknelse till judeförintelsen. Jag vet inte hur man tillskriver en ”grupp” (fortfarande oklart vilka den är också..) likheter med en djupt, djupt, DJUPT förtryckande och blodig historia av etnisk rensning, utan att hänvisa till den gruppen som offer. Om det inte var tanken, så var det otroligt smaklöst gjort (om det inte redan var det iallafall).

    När det kommer till en vokabulära misshandel av människor med åsikter.. Fråga ett F!-slödder, en vänsterhuligan eller ett sossesvin om deras upplevelser, trakasserier och mordhot. Fråga en moderat hur många gånger deras politik räknats som kallsinnig, självisk och hjärtlös eller en KD-partist hur många gånger de blivit hånade för att vara bakåtsträvande med sin många gånger konservativa hållning. Politisk övertygelse medför alltför ofta attack. Det är tråkigt. Är det vad du hänvisar till? Hur särskiljer du vilka som ska klassas som utfrysta av samhället och inte?

    Politik är och har alltid varit en del av sin samtid. Om det politiska klimatet är hårt hållet för till exempel invandring eller tiggari, så är det antagligen för att det är en viktig fråga för tillräckligt många för att politik ska behöva anpassa sig efter sina medborgare. I en demokrati. Och uppenbarligen finns det en del alternativ. Även om de inte nödvändigtvis är majoritet. Vilket, i mina ögon, är vad du verkar blanda ihop med en åsiktsdiktatur. Att vara en minoritet. Men jag kanske har fel. Gör mig inte anspråk att förstå din person, tolkar bara in det jag ser i vad du skriver.

    Gilla

  3. Jag vet inte så mycket om jag är ute efter en diskussion.. som du sa själv skrev jag nog mest den kommentar jag gjorde i pur frustration. Ditt huvudbudskap med dina texter står klart för mig, att du eftersöker respekt för mångfald och oliktänkande. Det är inget nytt. Det faktum att du ställer det i relation till andras åsikter var det som gjorde att jag skrev det jag gjorde. Som jag redan skrev anser jag att du redan har all rätt i världen till dina ställningstaganden och jag, personligen, ser inte dessa rättigheter som hotade. Det gör inte du heller skrev du nu i din respons. Så vilken markering försöker du göra?

    Gilla

    1. Det är precis det jag vill åt – att ingen ska behöva uppleva mordhot, öknamn, taskig behandling eller annat negativt på grund av sina åsikter. Oavsett tillhörighet. Sedan anser jag nog att de med mindre PK åsikter blir mer utsatta. Bara för att även du förstått att oliktänkande har rätt att uttrycka sin åsikt så innebär inte det att alla som har dina åsikter tänker så eller beter sig så.
      Det finns de som beter sig som så att ”alla har rätt till en egen åsikt bara den överrensstämmer med min” Det är dem jag hänvisar till. Alltså olika! Det är svårt att bara stoppa in dessa i ett enda fack. Men det är ett ”sätt” som vi lagt oss till med i Sverige idag.
      Det debattklimat som varit och allas frihet och möjlighet att skriva på sociala medier har i mycket inneburit att folk kan skriva i princip vad som helst om andra som inte har ”rätt” åsikter enligt en själv. Vissa grupper värre än andra. Vissa åsikter mer än andra.
      Jag tillhör Sverige och ställer mig inte utanför det, nej. Jag tycker absolut att samma beteendekrav ska gälla även mig. Jag försöker även hålla mig till det.

      Ja, jag gjorde en liknelse med tystnaden från gemene man från tiden i början av/strax innan andra världskriget. Att det är väldigt farligt vad ett land tillåter, tex att folk började säga glåpord mot judar och att det tillslut ledde till något så fruktansvärt som förintelsen. Jag menar att om man inte är på sin vakt vad det gäller grupper som trakasserar andra så kan det gå illa. Jag tror inte du uppfattat nyanserna i det jag skrivit riktigt. Jag vet inte om du förstår bättre nu men du verkar tolka det lite fel i alla fall. Eller så är det jag som uppfattar dig fel.

      (Har nät väldigt sporadiskt för jag är utomlands. Så det tar lite tid mellan varven…)

      Gilla

  4. Läste ett inlägg nyss som jag inte hittar tillbaka till nu pga segt internet, så kommenterar här istället (du lär ju veta vilket det är).. Tror det hette typ ”vad tillåter vi i sverige idag”..

    Jag snubblade även över ett annat av dina inlägg för ett tag sen, som en kompis på facebook länkade.. jag orkar inte leta upp det heller, men det hette typ ”Kära Svea!” och gick ungefär i samma stil som ”vad tillåter vi i sverige idag”. Dvs: alla är elaka/kränker mig/jag får inte tycka vad jag vill/vi går mot diktatur/osv.

    Jag skrev inget när jag läste ditt första inlägg för att du uppenbarligen tyckte att folk som uttrycker sina egna åsikter i samband till det du skriver (oss som du för övrigt verkar utgå ifrån är en död massa.. typ, viljelösa döda fiskar utan vare sig förmåga till reflektion, konsekvensanalys, kunskap, erfarenheter, utbildning, etc.) generellt bara kör över dig (åtminstone om dom inte håller med om det du säger). Jag kände att det inte riktigt fanns nånting jag kunde tillägga då, och egentligen inte nu heller. Tyvärr har du redan lagt (läs: manipulerat) orden i min mun. Vad jag menar är.. att även fast jag inte kan hålla med dig och vill säga emot, tycker att dina argument är otroligt simplistiska, enkelspåriga och demagogiska, så tvekar jag på att uttrycka mina egna åsikter kring det. Om jag gör det, menar du att jag tydligen kränker dig och tränger in dig i en smal åsiktskorridor. Korrekt? Jag vill inte det. Jag tror på att alla får tycka vad dom vill. Men det är också därför jag bestämde mig för att skriva till dig nu. För att vad du än säger, kan inte min röst kränka din. Jag har inte den makten. Och du är inget offer.

    Jag vill påminna dig om att du uttalar dig fritt på en blogg, där andra kan läsa vad du skriver. Du har en egen röst, oberoende av min eller någon annans. Du har antagligen har rösträtt, medborgarskap, beskydd och du har friheten att forma opinion. Du kan läsa och skriva vad jag märker, vilket borde tyda på att du har privilegiet att vara utbildad. Antagligen har du haft tillgång till fri sjukvård, ett socialt skyddsnät (från familj, vänner eller i värsta fall stat) och annan service som borde kunna främja din möjlighet att utöva ovanstående rättigheter. Jag är all for att vara varsam och ödmjuk inför var ett samhälle är på väg, men jag delar inte din oro och jag tror inte att du har rätt. Om inget annat röstade minst en femtedel av Sveriges befolkning tråkigt nog (enligt mej) på partier och sakfrågor som bär samma prägel och liknande retorik på de hjärtefrågor jag ser att du förespråkar här. Du kanske inte tycker att det är tillräckligt många, men man får inte alltid det man vill. Ta nya tag! Kanske nästa gång! Vilka är dom i åsiktsdiktaturen förresten? Moderater? F!? Miljöpartister? Generellt alla utanför dina referensramar? Alla som säger emot? Jag? Kommunister? Rasister? Vilka är dom egentligen? Det politiska klimatet känns lite väl splittrat för att föreslå att alla utöver KD och Sverigedemokraterna har samma åsikter, ens med undantag för sakfrågor..

    Min poäng är helt enkelt att dom flesta, om inte alla, med en åsikt stöter på motstånd. Du är inte och kommer antagligen inte att bli ett undantag. Jag är övertygad feminist och jobbar med den sortens frågor. Jag har diskussioner i stort sett dagligen. Vet du hur sällan jag blir lyssnad på? Och ja, jag tycker att mansherraväldet eller kommentarer och åsikter som dina om kvinnor är frustrerande och skitjobbigt just därför, men jag kan ju bara stå för det jag själv tror på. Jag kan ju bara jobba för att min egen position ska bli starkare och klargöra min egen ståndpunkt bättre. Vad jag försöker stoppa mig själv ifrån är att ta på mig någon jävla offerkofta och tycka att alla är dumma som inte tycker som jag. Ge dina argument. Förklara för mig, på riktigt, varför din integritet är i fara. Om du redan har gjort det, köper jag det tyvärr inte pga av ovanstående skäl som demokrati, välfärd, etc. Har du något bättre att komma med, så kör!!!

    Jag skriver allt detta för att du med dessa inlägg utövar du exakt den makt du sätter dig emot – att låta människor fritt forma sina egna tankar och uttrycka dom, även om det motsätter sig någon annans. Du utgår ifrån att vissa är på ett visst sätt, men framför allt utgår du ifrån att det har med dig att göra. Ingen har hindrat dig att tycka som du vill, du får tycka vad du vill, du får vara som du är och du får propagera för vad du vill. Det är bara MIN rättighet att inte hålla med.

    Ps. Från en sak till en annan, tror jag du spelat handboll m min storasyrra, Åsa. Kul!

    Gilla

    1. Tack för din kommentar!

      Vad roligt att jag och din syrra spelat handboll ihop! Jag älskar den sporten!!

      Det var en väldigt intressant läsning att se hur du tolkar mig och hur din uppfattning går angående vad jag tycker och tänker!
      Jag vet inte hur noga du har läst eller om det tolkningsföreträde du tycks besitta är likt andras uppfattningar angående vad jag skriver men enligt mig själv så trycker jag hårt på exakt det; att alla har rätt till egna åsikter och att man måste behandla varandra med respekt i det.
      Särskilt de två texterna du refererar till har ju det som huvudbudskap… Kanske borde du läsa dem en gång till?
      Jag efterfrågar ett samtalsklimat i Sverige där alla får vara med utan att bli trakasserade för sin åsikt. Hur kan du tolka det till att jag inte skulle acceptera motargument?
      Vad är det som jag säger/skriver som gör att jag anser att du tillhör ”en död massa typ, viljelösa döda fiskar utan vare sig förmåga till reflektion, konsekvensanalys, kunskap, erfarenheter, utbildning, etc.”? Det behöver jag få veta för så har jag verkligen inte ens tänkt…!

      Jag är väl medveten om att vem som vill kan läsa vad jag skriver och det är just därför jag gör min röst hörd på detta vis.
      Det var inte heller korrekt uppfattat att jag tycker att du eller någon annan, genom att bemöta mina åsikter med dina argument, tränger in mig i en åsiktskorridor. När jag talar om en sådan korridor menar jag att det finns vissa åsikter i vårt land idag som är ”godkända” och PK, som får finnas i korridoren men den är så smal så de som har andra tankar får inte vara med – de tycks UT ur korridoren. Gärna med stämplingar och fula tacklingar.

      Vilka åsikter om kvinnor som jag har och skriver är det du tycker är skitjobbiga?

      Ja, jag kanske ligger långt ifrån dina politiska ståndpunkter eller åsikter om olika saker, det vet ju inte jag eftersom jag inte kan dem, men någonstans känns det som att du öste ur dig en stor portion frustration mot mig och faktiskt la ord och åsikter i munnen på mig som jag inte har. De som känner mig vet väl att jag gärna tar ett samtal eller en diskussion i olika ämnen och att min intention är att lära mig nya saker utifrån dem.
      Det var en maffig personanalys av mig efter att ha läst två inlägg som jag dessutom uppfattar att du tolkat fel.

      Jag kan inte förklara för dig varför min integritet är i fara för det är den verkligen inte.

      Ja, om du inte uppfattat det än så skriv gärna motargument eller tankar när du tycker jag har konstiga uppfattningar! Det är så man utvecklas och lär av varandra. Det enda jag efterfrågar är att det görs i respekt.

      Tack!

      PS: Den där offerkoftan klär jag inte i så ta gärna bort den 😉

      Gilla

  5. Jag håller med dej till fullo min kära dotter. Efter att ha läst din länk till allvetaren Mona så frågar jag mej själv. Undrar vilken typ av extremist jag är? Jag är ju inte aktiv kristen, eller tillhörande något samfund. Hur kan jag då tycka att läkare och alla inom det arbetsområdet som utbildat sej till att rädda liv, plötsligt ska ta liv, och detta utan att ransaka sitt samvete om det är rätt eller inte. Därmed inte sagt att det i någon situation kan krävas extrema åtgärder. Redan detta måste vara otroligt svåra beslut att ta.
    Det förvånar mej inte att en politiker uttrycker sej som hon gjort, för om några i samhället är utan samvete så verkar det som det är den gruppen. Med några få undantag som fortfarande tror att de kan göra gott.

    Gilla

KOMMENTARER

