Jag Skulle Aldrig Göra Så Att Du Dog

Lady Di

”Mamma, jag skulle offra de fyra andra för dig.”

Min nioåring säger det vid godnattkramen och syftar till ett moraliskt dilemma han hört oss vuxna tala om tidigare under dagen.
Det var så att man ställs inför frågan om man aktivt skulle växla om ett tåg som antingen kör på fyra arbetare vid rälsen eller, om man då växlar om, kör på endast en.
Många verkar anse att det känns bättre att ”offra” en framför fyra.
Men om man sedan lägger till att det är en släkting, typ ens mamma, som är den som är ensam vid sin räls och fyra okända vid den andra blir det svårare för de flesta…

Lewi är en mästare på att verka som att han inte hört något alls men så har han ändå det. Inte ett ord om tåg eller spår under dagen. Orden kom ut ur intet efter godnattkramen och det var en av de finaste kärleksförklaringarna jag någonsin fått! ”Mamma, jag skulle offra de fyra andra för dig! Jag skulle aldrig göra så att du dog.”

Jag sover gott inatt.

KOMMENTARER

