Min Såpa

Credo

Jag fick i gåva en fin dyr tvål som doftar himmelskt! Jag älskar den!
Först tänkte jag att jag har den i mitt badrum där bara jag själv använder den. Det är en skön tanke som jag blev kompis med väldigt fort.
Sen kom jag på att jag har den ju på vår gästtoalett istället så att alla får lov att använda den. Jo… Men det är helt enkelt en fin tanke som jag ändå får upprepa några gånger för att känna att det är ok att säga upp kompisskapet med den första tanken, för. Men det gick! ”Mer lyx-såpa åt folket” ropade det nu inne i hjärnan.
Men sen, på något slugt sätt, så smög sig tanken på, att om jag tar fram den endast när fint folk kommer hit så kan de, på ett sådär fint vis, uppfatta att jag använder såhär fina tvålar.

Sen skämdes jag en stund.

Efter det undrade jag vilka de där ”fint folk” som jag umgås med är… Och när skulle de komma hit?
Sedan insåg jag att några vänner kanske blir ledsna av att jag inte ser dem som fint folk… Och sen kom jag på att jag fått tvätta händerna i så fin tvål hos lite olika folk… Är jag fint folk då? Eller har de ställt upp tvålen för alla? Eller glömdes den tas bort när jag kom?

Livet kan bli krångligt när man har en fin, väldoftande tvål.

Jag har läst i en bok som menar att man inte ska göra skillnad på fattig eller rik utan ge av det man har och i de stunder man har makt att hjälpa så ska man göra det. Bra grej!

Varför tar inte de tankarna företrädesbiljett i min hjärna? Och varför tränger sig ovälkomna funderingar fram så lätt?
Svaret kanske ligger i tankarnas natur, helt enkelt?!

Men det är alltför lätt att skylla på det och två sina händer.
Men det funkar inte så, inte ens om man har en riktigt fin tvål…

KOMMENTARER

