Den Släpper Mig Inte

Åsikt

Den släpper mig inte. Bilden på det döda barnet som spolats iland på en strand.
Jag blir arg att jag hann att se den. Får skuldkänslor för att jag tänkte så. Börjar fundera på barnets historia. Försöker byta tankar. Känner sorg över vårt mänskliga släkte där vi påstår att vi är goda från födseln. Vart kommer denna grymhet ifrån då? Sörjer barnet och dess familjs öde. Stannar upp vid siffran på tusentals som detta barn representerar av människor som drunknat i Medelhavet det sista året.
Jag förstår att bilden är där för att skaka om, få människor att vakna och för att få igång handling.
Vad detta barn sett av fruktan i sina föräldrars ögon går däremot inte förstå.

Maktlöshet. Allt vad det ordet står för intar mig och saken känns övermäktig. Men det får inte stoppa där.

Medmänsklighet och godhet börjar i det lilla. Nu. Sätter du inte ut din kurs när du ser klart och har goda möjligheter, håller dig till den kursen och envist tror på den kommer du tappa bort dig när stormen och dimman kommer.
Små steg i fel riktning leder också bort.
I alltför många fall har vi tappat kursen och det är när man går på den väg där man får se barn spolas upp döda ur vattnet, samma vatten som ger svalka på våra Medelhavssemestrar, man med en ångest som river sönder hjärtat, återigen inser att vi gått alldeles för långt på fel väg.

Vi måste hjälpa! Vi måste klamra oss fast vid det goda och aldrig överge det. Inte ens i de små besluten för det är där vi börjar välja väg.
Vill du ha ett hjärta som förändrar vår värld så börja ge av din kärlek i handling nu.

2 reaktioner på ”Den Släpper Mig Inte

KOMMENTARER

