Från Lemlästning Och Katastrofer Till Evighetsspel

Lady Di

Ena stunden läser jag om död, lemlästning, katastrofer, hjälparbeten och humanitär nöd. Nästa sekund ploppar det upp att Agda gick en ovanligt lång promenad, att Ruben inte har sin mobil med sig under dagen eller att Olle ska käka chips ikväll. Allt sprunget ur samma källa; Nämligen min mobil!
Här kan jag också sköta jobbmejl och hitta evighetsspel.
Ibland undrar jag om min hjärna verkligen är gjord för att kunna svepa förbi de yttersta ytterligheterna från ena sidan till andra i ett nu, och hur det faktiskt påverkar mig att jag håller på så. Kan det, må hända, trubba av min empati och till och med mitt intellekt?

Man har ju typ bara 100% ”ramminne” i hjärnan och jag har märkt att inte sällan blir det saker som faktiskt inte får plats och fel saker trillar utanför. Dessutom blandas de som stannar så väl att jag inte har koll på viktigt och oviktigt utan verkar ha en förmåga att lägga flest grejer i oviktigtkorgen av någon outgrundlig anledning. Kanske är det för att viktigkorgen blir otroligt jobbig att arbeta sig igenom om allt hamnade där istället?!

Nej, du har rätt! Det är ju ingen annan än jag själv som kan styra över hur mycket jag tar in, vad jag tar in och när jag tar in. Så sant, så sant. Men ibland känner jag mig nästan lite inlurad i nätet och när jag försöker tänka annorlunda, agera efter eget huvud eller helt enkelt gå ut ur nätet jag fastnat i verkar trådarna sitta klistrade i kläderna och så skakar hela den vackra nätskapelsen och riskerar att gå sönder när jag drar. Detta kanske är obegripligt för dig?! Det kanske endast är jag som sitter fast där…

Hur som helst så ska jag ut på havet i stora vida världen och jobba nu! Det gör automatiskt att man inte kollar in sociala medier, nyheter eller får digitala inputs alls lika mycket. En rensning av hjärnan sker och förhoppningsvis lyckas jag hitta tillbaka till ett välstädat ”arkiv” där viktiga saker ligger på rätt plats! Jag tycker inte om att vara rörig utan vill bli berörd av det man ska!

Och vet du vad det bästa är!? Världen har aldrig gått under för att jag missade hur många likes någon fick på sina nyinköpta dojjor.
Det är större risk att det sker om mitt, och andras hjärtan med det, avtrubbas och slutar reagera och agera på det som faktiskt är viktigt. Så det så!

Tack för att du läste detta inlägg! Det kan sorteras in under ”S” – Sådär lite lagom viktigt. 😏

KOMMENTARER

