Rundar Europas Sydvästligaste Punkt

Loggboken

Då har vi tagit steget från att vara en Svensson-familj på landbacken med sängar, volvo, skolliv med rutiner, villa, Sverige som bas och ICA till den lite mer annorlunda familjen med kojer, båtliv, den sydeuropeiska kulturen och Mercadona-affärer där det luktar fisk och torkat kött i varje en man går in i.
För en liten stund sedan rundade vi Europas fastlend sydvästligaste punkt och har nu börjat segla lite mer österut på Portugisikt vatten. Det går inte så fort men det har ryktats om att det ska blåsa ganska rejält senare under kvällen. vad det gäller vädret så har himlen varit vit idag men mitt ansikte är rött… precis som alltid när jag är första dagarna på sjön. Rutinen av långsegling sträckte sig så långt att jag tänkte på morgonen när jag låg ikojen att idag skulle jag smöjra in ansiktet även om det var vit himel. Bra tänkt i alla fall!

Pojkarna har boat in sig och tagit fram pennor, tampar och vattenkrigsattiraljer och jag har packat upp alla väskor och lagt var sak på sin plats. En enligt mig viktig regel för att trivas bra när man är många på liten yta! Båten lutar lite lätt åt babord och vågorna är väldigt stilla. En riktigt soft start helt enkelt. Det gillar vi!
Inatt går jag på nattvakten mellan 12-04 och därför lär det bli en liten sömntimma eller två innan dess nu på kvällen. Går nog till kojs samtidigt med killarna tänker jag nu!
De har fått ta helg från skolarbete såhär i början men snart sitter de nere i ”röd hytt” och pluggar för fullt för att hålla jämna steg med sina klasskompisar.

Vi är 27 människor ombord med alltifrån skolbarn till pensionärer och det är roligt att umgås över generationerna på lika villkor och liten yta. Mycket intressanta samtal som kommer till! Alldeles nyss njöt vi av lite delfinsafari tillsammans också!

Ja… Det har egentligen inte hänt något särskilt alls mer än att vi mönstrat på denna 40 meters megayacht och har några dygn kvar till destinationen Malaga och att vi har iklätt oss rollerna som pappa Kapten, mamma Matros och grabbarna Skeppsgossar. Det är en alldeles vanlig dag i vårt seglarliv och vi är så tacksamma för det!

Det var allt från Elida för idag!
Vi hörs!

  
   (Bilder får komma när täckning finns gott om) 

KOMMENTARER

