Så kan det gå när inte toapumpen är på

Loggboken

På en båt som Elida finns möjligheten att vara ute i stort sett hela dygnet om. Det ger fantastiska möjligheter till frisk luft, sol och natur och här nere i södern blir den kombinationen ofta fantastiska dagar. Dock talar man kanske inte lika ofta om att man är exakt lika exponerad de dagar då det regnar.
Som inatt när jag gick upp för att ha vakten och segla henne västerut mot Gibraltar klockan 04. Det första jag hörde när jag vaknade, var det välkända klapprandet av regn mot däcket. Ljudet vittnade om att det inte var lilla skuren och ”seglarställ på” blev ett faktum.
Fick en riktigt mysig vakt ihop med min kolega där skurarna avlöste varandra och blixtrar lyste upp himmelen då och då. En perfekt stund för djupa tankar och livets stora frågor.
Frilufskänslan för natten förstärktes starkt av att toalettsystemet gett sig tidigare på kvällen. Det innebar denna gång att det hederliga ”spann-tricket” fick användas. Ska det ändå vara så är det i alla fall ett bra läge att vara på ett hav! (För att ställa sig positiv till saken menar jag…)

På morgonkvisten medan solen fortfarande lyste med sin frånvaro kom pojkarna mina upp för att de behövde uträtta sina behov. De har ju den fördelen att de kan stå över relingen, vilket de aldrig annars får då det inte passar sig på en passargerarbåt, men inatt gav jag dem det tipset. Bäst som Lewi står där i mörkret med regnet lätt duggandes och Elida framskridande på böljorna samtidigt som han lättar på trycket säger jag till honom att ”pappa säger att detta är frihet, grabben! Njut! Inte alla barn får vara med om något liknande!”. Han är tyst någon sekund och så hör jag ”Oh!! En delfin!!”

Nä. Just det där med att ha en delfin simmandes ”på dass” får definitivt inte alla uppleva…
Att den ens syntes var för att det var mareld och då blir det en lysande silhuett runt djuret och en tjock strimma bakom där den har simmat.

Så kan det gå när inte toapumpen är på…

KOMMENTARER

