Ljus

Lady Di

Det är kallt här hemma! Vintern har kommit till öarna också och här biter kylan i ordentligt. 

Husbandet går just runt och tänder alla mina mång utplacerade ljus med mantrat ”varje ljus värmer lite”. 

Och så är det ju. Ljus ger ljus och värme och de är riktigt goa att ha när mörkret och kylan tränger på.

Lika dant är det i våra liv. Jag tänkte på det igår när jag hade min födelsedag och hela dagen fylldes av hälsningar från alla möjliga vänner. Både de allra närmsta liksom andra längre ut i vänskapsperiferin. Det är som små ljus som kommer med sina lågor och värmer en. Mörkret får liksom inte plats när ljuset är där.

Jag har det inte jobbigt just nu. Som skönt är. Men jag inser hur mycket det faktiskt värmer när ljusen finns där i ens liv och jag förstår att det är viktigt att man inte glömmer av att komma med sin, kanske för sig själv obetydliga, låga. Att våga höra av sig med en liten tanke eller något ord även om man inte hörts på ett tag. Att aktivt visa att man tänker på någon då och då, för det gör nog större skillnad än vad man kan tro. 

Ibland är det så mörkt och kallt att man behöver en brasa och då kanske några lågor måste gå samman och tända en sådan för en. Men när man vandrar på under ordinära dagar duger lågor fint. Väldigt fint! 

Det är vackert tycker jag. Dessutom inte svårt att se en dag som denna – dagen efter att väldigt många lyste upp en massa för mig!

Nu sitter Husbandet till och med och tänder tändaren som en bidragande värmekälla… Vi har inte tänt brasan ännu men tiden är nog nära ändå =).

KOMMENTARER

