När lyckan rör oss

Credo

Jag har färdats många dagar utan land i sikte. Min historia som sjöman har gett mig dem och det är faktiskt en upplevelse att rekommendera! Om man inte blir sjösjuk då. Då är det så klart inte lika tillfredsställande att inte se land… 

I vilket fall – Tänk dig en vit båt och att lanternorna färgar henne svagt grön på styrbord- och svagt röd på babord-sida. Det svarta börjar redan precis utanför båten och leder sedan hela vägen runt, åt alla håll och riktningar. Nattsvart visar här sin fulla betydelse och du står på en båt som rör sig fram mitt i allt detta mörker och samtidigt känner du dig trygg. På himlavalvet ovanför dig träder miljoner stjärnor fram bland allt det svarta och de talar om det okända mäktiga. Det känns som att de på något vis gör det. Att de visar att universum finns där fast att jag inte kan röra vid det och ändå rör det mig. Så naturligt men ändå häpnadsväckande. 

Likadant barnet som blir till inne i kvinnan. Så vanligt, så självklart men ändå ett mysterium för oss. Hur kommer livet in, personen och känslorna? Först var det ju två helt olika komponenter som inte alls hängde ihop. Livet finns där och jag kan inte röra vid det och ändå rör det mig. 

Lycka. Många är de vägar och tillvägagångssätt vi människor talar om för att uppnå lycka. Många är de saker som försöker stjäla den och förstöra den för oss. Ibland undrar jag om det inte är så att lyckan är en gåva, liksom livet och universum. Den finns där helt naturligt om vi låter de stora mysterium vi har omkring oss röra vid oss trots att vi inte kan greppa dem. Att det är därför det är möjligt för den fattigaste nomad liksom för den rikaste kung att uppleva den. Och visst blir man förundrad när den som mött ondskan vi människor ibland så frikostigt bjuder på ändå ler ärligt, tackar för livet och delar med sig av den lycka den bär?! 

Hemligheten kanske inte ligger i att sträva efter att röra vid lyckan utan att låta den röra vid mig? Och att i stillhet tacka för att man är någonstans på vägen mellan att inte ens ha varit till, hela universum och att kanske efter detta till och med få möjlighet att röra vid allt det som under livet rört mig. Kanske. 

KOMMENTARER

